SEO - den langsigtede investering online

Det er efterhånden en gammel nyhed, at en stadig større del af det private forbrug foretages online. SEO er derfor med hastige skridt blevet et nødvendigt indsatsområde for stort set alle virksomheder. Som bekendt er SEO den populære (og meget mere mundrette) forkortelse af ’søgemaskineoptimering’ – eller kunsten at få vist en given hjemmeside så højt som muligt i søgeresultaterne på eksempelvis Google.dk.

SEO er en gråzone

Inden for SEO er metoder og værktøjer opdelt i ’white hat SEO’ og ’black hat SEO’ - i bedste Star Wars stil. I princippet kan man sige at al SEO er manipulation med de algoritmer, som Google bruger til at indeksere indholdet på internettet; der er bare visse af disse metoder, der direkte forsøger at vildlede og narre systemet. Og dét kan få alvorlige konsekvenser. Selv store brands som BMW har måttet sande, at man ikke ustraffet bedriver ’black hat SEO’, og herigennem forsøger at snyde sig til bedre placeringer på Google.

Føles SEO som en jungle?

Som markedsføringsansvarlig eller webmaster kan det være endog meget svært at navigere i universet for SEO. Der findes et utal af blogs, fora og hjemmesider, hvor selvbestaltede eksperter udtaler sig om diverse ’gyldne tricks’ inden for SEO. En helt simpel kvalitetstest er at iagttage virksomhedens/ekspertens egne resultater – hvordan ligger de eksempelvis selv placeret på søgeordet SEO?

Kom selv i gang med SEO

Du kan gøre mange ting selv, når det kommer til SEO. Først og fremmest kan du sørge for at alt indhold på din hjemmeside overholder god SEO skik, og du kan ligeledes fortælle andre på nettet om dine fantastisk relevante ydelser eller produkter. Så grib dit tastatur - og kom i gang med SEO!

Søgemaskineoptimering - tip nummer 1

Der findes ingen genveje til bedre placeringer – ingen magisk knap, som man kan trykke på. Der skal bruges noget knofedt på søgemaskineoptimering, hvis man forsøger at skaffe bedre organiske placeringer til sin hjemmeside. Det kan være en fordel at forestille sig Google som værende et lidt enfoldigt væsen (sine mange avancerede algoritmer til trods), der skal have tingene skåret ud i pap.

Søgemaskineoptimering skåret ind til benet

Al søgemaskineoptimering, fra on-site content, h-tags, title tag, meta desription, til linkstruktur og alt-tags, skal fortælle den samme historie til Google. Søgemaskinen skal ikke være et sekund i tvivl om, hvad den enkelte underside handler om. Ethvert tiltag inden for søgemaskineoptimering skal i sidste ende bidrage til at brugerne på Google finder frem til de mest relevante sider.

Det større perspektiv for Søgemaskineoptimering

For det er jo Google’s overordnede mission – at levere relevante søgeresultater til deres brugere. Uden denne grundlæggende præmis kan alt andet være ligegyldigt; og derfor skal søgemaskineoptimering ligeledes lægge sig i dette spor. Laver man søgemaskineoptimering for en webshop, der sælger Danefæ børnetøj, så gælder det om at fortælle Google, at lige netop din side er det mest relevante resultat for Danefæ børnetøj.

Søgemaskineoptimering - sidder du stadig her?

Efterhånden som flere og flere annoncekroner rykkes til online, bliver konkurrencen selvsagt hårdere inden for søgemaskineoptimering. Og det er ikke kun på de ’brede’ søgeord som bank, ferie, forsikring, at der er brutal skyttegravskrig, med content og blogindlæg som våben – også de mere perifere søgeord har vist sig at indeholde stor værdi; og derudover fordrer de en begrænset indsats mht. søgemaskineoptimering.