Pas på med at tabe tråden når eksperterne skal rådgive dig omkring online markedsføring!

Vi er efterhånden nået til en verden hvor indtænkning af søgeord i både overskrifter, tekster og meta har så altafgørende en betydning at hele formålet og funktionen med hjemmesiden begynder at falme.

Besøgende kommer i stigende grad til at skulle affinde sig med sluddertekster og irelevante informationer, blot fordi den enkelte virksomhed er blevet rådgivet af purister der i for høj grad fokuserer på de tekniske aspekter og i for lille grad i reel usability og konverteringsfilosofi - og det er en fatal fejl!

Hvorfor var det nu det var?

Kigger vi på hele hensigten med søgemaskiner, så var det jo oprindeligt et indeks over information på internettet - et indeks som via algoritmer kunne holde styr på og sortere relevante informationer, så disse blev præsenteret for den enkelte bruger på en nem og overskuelig måde.Skal vi holde fast i den tanke og også følge den trend søgemaskinernes udvikling er underlagt bør den vide også være konkret implementeret på din hjemmeside.

Formålet med din hjemmeside - et samspil med søgemaskinerne.

Da formålet med din hjemmeside som udgangspunkt handler om at fremhæve dine specialer og kompetencer bør indholdet altid give brugeren en total klarhed over følgende

  • Hvem du er
  • Hvad du tilbyder
  • Hvad der skiller dig ud fra andre som tilbyder noget lignende
  • Hvilke garantier, hvis nogen, der er hos dig
  • Hvilket område du dækker

Holder vi den betragtning at hjemmesiden skal have nogle klare budskabet op mod ønsket om integrering af søgeord i dine tekster, for på den måde at styrke din position på søgemaskinerne, får du nu en indikation om hvordan din hjemmeside bør opbygges, så det at markedsfører den ikke koster konverteringer og afføder forvirring hos forbrugerne.

Informationsflow der gør alle glade

Konkret bliver din opbygning af den konkrete side meget velkendt - faktisk kan du slå op i en avis og se opskriften. Det handler i sin enkelthed om at serverer informationerne i en rækkefølge til tilgodeser alle - også søgemaskinerne.

  • Budskabet - det du kan som overskrift
  • En teaser som uddyber din overskrift
  • 1 af 3 mere uddybende pointer som overskrift
  • Uddybende beskrivelse af 1 af 3 pointe
  • 2 af 3 mere uddybende pointer som overskrift
  • Uddybende beskrivelse af 2 af 3 pointe
  • 3 af 3 mere uddybende pointe som overskrift
  • Uddybende beskrivelse af 3 af 3 pointe

Ovenstående oprkrift er lidt firkantet struktureret, men pointen er den samme og det essentielle. For de besøgende der ikke fokuserer på detaljer, får de det klare budskab i overskriften og en letlæselig tilhørende forklaring.

De besøgende som stiller større krav til indhold, forklaring og formåen vil få denne, ved at læse videre på siden, ligesom strukturen også gør det nemmere at imødekomme søgemaskinernes ønske om relevant indhold, da sideopbygningen reelt læner sin op af traditionel artikelopbygning og derfor også giver mulighed for mere indhold omkring emnet, uden at gå på kompromis med budskabet.